Doświadczenie wejścia w konflikt z partnerem, przyjacielem lub jakąkolwiek inną osobą – sąsiadem, współpasażerem w tramwaju pozostawiają w nas zazwyczaj przykre wspomnienia. Spory budzą bowiem negatywne emocje: złość, gniew, poczucie krzywdy, niezrozumienia itp.
Dlatego też instynktownie unikamy sytuacji konfliktowych. Konflikt w najszerszym rozumieniu pojawia się zawsze tam, gdzie istnieją sprzeczne dążenia, sprzeczne interesy. Konfliktów nie należy się jednak bać. Nie zawsze przecież muszą kończyć się porażką.
Jak zatem przejść przez liczne w naszym życiu konflikty, tak by z sytuacji niszczących związki z innym ludźmi zmieniać je w relacje budujące. Psychologia konfliktów Stanisława Chełpy i Tomasza Witkowskiego to drugie poszerzone i dostosowane do wymagań czytelników wydanie tej cieszącej się dużą popularnością książki. W kolejnych rozdziałach autorzy wyjaśniają, skąd biorą się konflikty, jaka jest ich istota, o czym warto pamiętać, rozwiązując konflikty i czy zawsze należy dążyć do ich rozwiązania. Podczas prezentacji różnych sposobów rozwiązywania konfliktów zwrócono uwagę, że niektóre z nich (kompromis, odwlekanie, ignorowanie konfliktu) z pozoru łagodzą konflikt, ale w rezultacie okazują się pseudorozwiązaniami i nie prowadzą do zadowalających efektów.
Istnieje jednak szereg technik pomagających nam w świadomym rozwiązywaniu konfliktów. Przedstawione tutaj gotowe techniki są owocem doświadczeń ludzi zawodowo zajmujących się negocjowaniem porozumień. Dla wszystkich, którzy chcieliby służyć pomocom innym ludziom w rozwiązywaniu konfliktów, przeznaczony jest rozdział poświecony metodom rozwiązywania sporów przez osoby neutralne. Warto jednak pamiętać, że ingerowanie w cudze sprawy nie jest łatwą sztuką i można nauczyć się jej jedynie w praktyce. Choć pierwsze próby mogą zakończyć się niepowodzeniem, to zdobyta w ten sposób wiedza i doświadczenie pomogą w sposób bardziej świadomy spojrzeć na czekające nas w przyszłości konflikty, których nie da się przecież zupełnie uniknąć.